About

Dashboard Follow Homeland

05 February 2013

DIY : Bookmark

Assalammualaikum.
Petang kemarin aku pergi belajar kereta lagi. Macam haritu jugak, pergi pukul tiga. Tapi kali ni balik lewat sikit. Minggu lepas balik pukul 5.30 petang. Kemarin balik pukul 6 petang. Tunggu ayah aku datang amik lamalah jugak. Tahu-tahu sajalah kalau pukul 6 petang. Jalan sibukkk. Masa aku belajar dekat jalan raya pun sibuk. Tapi chill. Hehe. Kemarin jugak aku belajar 2 jalan. Satu jalan A, satu jalan C. Alhamdulilah semuanya baik. Cikgu yang duduk tepi aku tu dari mula sampai nak balik cakap tak henti ==' Haha.

Okay, back to title. Hari tu aku ada tengok youtube cara nak buat bookmark. Macam-macam cara yang boleh buat sebenarnya. Ikut kreativitilah. Nak guna apa pun. Aku tengok dalam satu blog ni, dia tunjuk cara nak buat bookmark monster. Tapi aku tak minatlah monster-monster ni. Hihi. So, aku guna cara yang sama tapi bukan buat bentuk monster.

Depan
Belakang
Boleh guna bucu atas 
Boleh jugak guna untuk bucu bawah
Bahan yang aku guna: pembaris, pensel, gam UHU, gunting, kertas warna, sellotape transparent, sellotape bercorak,  border aku recycle dan sampul surat.


Cara-cara yang macam aku buat :
1. Gunting bucu sampul surut. Sebelum tu better ukur dalam mana-mana buku (bucu muka surat buku). Lepas gunting cuba masukkan bookmark tepi bucu. Kalau sesuai teruskan langkah seterusnya.
2. Nak buat bookmark korang keras sikit lekatlah kertas A4. Buat banyak kali pun tak apa.
3. Ukur kertas warna satu persatu dan gunting (macam yang aku buat)
4. Lekat satu persatu dan jangan lekat gam banyak sangat.
5. Sebelah belakang lekat sellotape bercorak
6. Guna sellotape transparent dan lekat depan dengan belakang untuk tahan lebih lama

Done :)

Note : DIY - Do It Yourself

No comments: