About

Dashboard Follow Homeland

19 February 2013

New design for blog

Sebelum

Assalammualaikum.
Hari ni aku tukar tema blog. Gelap menjadi cerah. Sebab dah bosan tengok yang gelap. So, tukar. Warna tu aku tak tahulah. Hehe. Sebab aku guna banyak warna dalam blog ni. Tapi warna yang aku guna pun bukan jelas sangat. Malas aku nak pilih-pilih warna ni. Aku letak saja warna yang aku rasa nak letak.

Fyi, header tu aku buat sekejap saja. Cuma tambah tulisan dalam header tu. Yang texture graphic tu aku dah buat beberapa hari lepas. Btw, tu first time aku blend picture dan menjadi gabungan tu. Aku blend background texture dengan empat picture. Seriously aku cakap. Dulu masa aku mula-mula nak belajar blend picture dengan texture sungguh tak menjadi. Aku mengambil masa yang panjang. Rasanya seminggu lebih aku nak blend picture guna photoshop. Nak percaya atau tak depand la. Lagipun banyak tutorial yang aku dah tengok. Boleh guna macam-macam cara. Ada cara pendek, ada cara panjang. Tapi tetap tak menjadi. Urghhh ! Sampai la buat menjadi. Masa buat menjadi tu kan, aku tak ikut tutorial pun. Aku buat cara aku sendiri. Lastly, aku sendiri yang paham dengan cara aku. Cara nak buat pun lebih kurang sama saja dengan tutorial yang lain.

Aku ambil picture dekat wehearit.com dengan tumblr.com. Aku guna photoshop CS3 saja pun. Ingatkan CS3 tak boleh buat, so aku pun download CS5. Tapi bila buat still tak boleh sebab tak menjadi jugak. Padahal boleh saja semua CS. Ada tutorial buat nak kena transparent picture dulu. Tapi bila aku buat aku tak transparent kan picture pun. Macam-macam caralah yang ada.

Ni texture yang aku guna. Credit HERE





Ni hasil yang mula. Bila buat header, aku tambah saja la text.
Hasil yang aku buat ni nampak biasa sajakan. Maybe sebab picture yang aku pilih tak berapa sesuai. Tapi tak apa. Sebab nanti aku nak buat lagi. Biar cantik lagi dari yang first time punya. Hehe. Texture banyak ada dekat deviantART.com. Korang pun boleh jugak ambil tapi bila dah download kalau boleh jangan lupa owner texture tu supaya senang nak credit.

No comments: